Enesearmastuse neli vormi

Sõna „enesearmastus“ kasutatakse aina rohkem, kuid kas me üldse teame, mida see tegelikult tähendab. Meie seostasime enesearmastust lihtsalt nunnu self-care päevaga ja erinevate tüdrukulike wellness-asjade tegemisega. Tegelikkuses on enesearmastus laiem mõiste erinevatele viisidele, kuidas me füüsiliselt ja vaimselt ennast kohtleme. Me kõik vajame enesearmastust, nii poisid kui tüdrukud, mehed kui naised, noored kui vanad.

Enesearmastust saab jagada ja tõlgendada paljudel eri viisidel, kuid meie läheneme siin järgmise nelja erineva nurga alt.

Eneseteadlikkus

Eneseteadlikuks saab pidada inimest, kellel on eneseusku ja sisemist tasakaalu ehk ta teab enda väärtust ning samas hindab ennast realistlikult. Kõige olulisem – ta aktsepteerib ennast sellisena, nagu ta on, kuid mõistab, et alati on ruumi arenguks.

Muide, eneseteadlikkus on esimene samm enesearengu teekonnal. Selleks et kasvada ja areneda, pead mõistma ennast ning seda, kuskohas sa endaga praegu oled ja mis kohtades saaksid rohkem pingutada.

Eneseväärikus

Eneseväärikus on see, kuidas sa ennast hindad ning kuidas endast räägid. See ei sõltu sellest, mida teised sinust arvavad, või asjadest, mida sa oled või ei ole saavutanud – see tuleb seestpoolt.

Probleem tekib siis, kui me ei pööra tähelepanu sellele, läbi mille me oma väärtust hindame. Lihtne on unustada, et meie väärtus ei sõltu sellest, kui palju meeldimisi on meie sotsiaalmeedia postitustel, ei sõltu meie kaalunumbrist, välimusest, suhetest ja muudest olmeasjadest.

Sinu väärtus on täielikult su enda teha ja otsustada. Kui sa usud, et oled väärtuslik inimene, siis sa ka kohtled ennast paremini ning seeläbi tõmbad oma ellu ligi inimesi, kes sind samuti hästi kohtlevad. Pea meeles, et see kõik toimib ka vastupidi – ka sina pead teisi väärtustama! Iga inimene väärib tunda, et ta on hoitud, nähtud, oodatud ja kuulatud.

Enesehinnang

Enesehinnang on sinu üleüldine arvamus endast. Kõrge enesehinnangu puhul tunned ennast hästi ja positiivselt ning tead, et väärid teiste (ja enda!) austust. Lisaks oled kõrge enesehinnangu toel tugevam ja talud seega paremini elu keerulisi aegu.

Madala enesehinnangu puhul ei väärtusta me oma ideid ja arvamusi, ausalt öeldes tegelikult iseennast kui tervikut piisavalt ning tunneme pidevalt, et meil on midagi puudu. Meil on raskem taastuda tagasilöökidest ning seetõttu väldime keerulisi olukordi ehk püsime oma mugavustsoonis. See aga ei arenda ja enesehinnang jääbki sellele tasandile või isegi langeb.

Kuidas madala enesehinnanguga toime tulla?

Kui sa tunned ära, et jälle kordad oma peas midagi negatiivset, siis lihtsalt sõnasta see mõte ümber positiivseks. Sa pead seda päris mitu korda tegema, kuid varsti teed juba automaatselt. Sõnadel on suur jõud ja see, mis sa enda kohta ütled ja korrutad, mõjutab vägagi su enesehinnangut! Leia endas teadlikult positiivseid asju. Kirjuta need kasvõi kuhugi välja. Ära karda ennast kiita ja armastada! Sa ei pea seda maailmaga jagama, tee ainult iseendale!

Märka, millised inimesed panevad sind halvasti tundma ja proovi neist hoiduda. Hea seltskond muudab tõsiselt su elu! Ja sa väärid häid inimesi oma ellu. Anna endale aega – kogu aeg ei saagi olla positiivne ja enesekindel. Mõni päev on kehvem, mõni parem.

Enesehooldus

Enesehooldus tähendab enda eest hoolitsemist, et püsiksid tervena, saaksid teha oma tööd, aidata ja hoolitseda teiste eest ning tegelikult teha kõike seda, mida iga päev vajad ja soovid. Enda eest hoolitsemine annab sulle energiat!

Mida sa vajad, et enda eest hoolt kanda? Selleks võib olla tervislik toitumine, aktiivsus, kvaliteetne uni, aja mahavõtmine, ajaveetmine inimestega, keda sa armastad, oma tegevuste planeerimine, puhkamine, lõõgastumine, oma tunnetest rääkimine, kokkamine … Nimekiri saab olla lõputu – kõik, mis paneb sind tõsiselt paremini tundma, ongi enda eest hoolitsemine. Mõtle, kuidas sa hoolitseksid kellegi eest, kes seda väga vajab. Sama tee endaga! Ära unusta ennast.

Nende nelja aspekti kallal töötame me terve oma elu. Kuidas me neile aspektidele läheneme, muutub ajas, sest me ise oleme pidevas muutumises. Enesearmastus ei ole koht, kuhu sa kunagi võluväel jõuad – näiteks siis, kui oled piisavalt heas vormis, sõidad oma lemmikautoga, elad stiilses korteris, teed ägedat tööd vms. Enesearmastus ei tulene asjadest, mis on sinust väljaspool, vaid SINU seest. Mida rohkem õpid ennast armastama, seda rohkem armastad ka oma elu, teisi inimesi ja ümbrust. See on pidev protsess ning on hetki, kus me armastame end rohkem ja kus vähem, aga selline ongi elu. Mida rohkem sa suudad ennast ja oma elu aktsepteerida, seda enam näed ka ilu.

Seega muuda oma mõttemaailma ja sellega muudad oma elu.

Sina oled oma elu suurim väärtus

Enesearmastus on iga inimese jaoks erinev. Leia endas just need küljed, mis panevad sind rohkem iseennast armastama ja väärtustama ning keskendu nendele. Need viisid, läbi mille sina enda eest hoolt kannad, ei pea mitte kellelegi teisele korda minema (isegi need tegevused, mis võivad teistele veidrad tunduda)!

Pea meeles, et mida rohkem sa nende nelja aspekti – eneseteadlikkus, eneseväärikus, enesehinnang, enesehooldus – kallal töötad, seda lihtsamaks muutub elus igasuguste asjade tegemine. Mida enesekindlam ja teadlikum sa oled, seda vähem läheb sulle korda teiste arvamus, kuna sisimas tead, et oled hea inimene ning sul on head kavatsused. Tänu sellele ei ole sul sooja ega külma, mida keegi teine sinust arvab või sinu kohta ütleb. See on väga vabastav ja teeb sind ülimalt tugevaks inimeseks.

Katkend on pärit kirjastuse Pilgrim poolt välja antud Simone Viidase ja Ingel Prii raamatust „Armastus enda, oma keha ja toidu vastu“.

Seotud

5 praktilist nippi kuidas meeleolu tõsta

Liitu meie uudiskirjaga ja saa 5 praktilist nippi kuidas kiiresti enda meeleolu tõsta.