Lapsena saame eluks vajalikud õpetused emalt. Need õpetused toetasid tõotust, et saavutame maailmas edu. Lapsepõlves omandatud õppetundide jaoks on valmis turg, mis peegeldub kas või hiliste menuraamatute pealkirjades. “Kõik, mida mul on vaja teada, õppisin juba lasteaias”, “Elu õppetunnid, mille sai oma emalt”, “Kõik, mida pean äri kohta teadma, õpetas mulle ema” on vaid mõned neist.
Kuid on neil õigus? Kas tõesti valmistas lapsepõlv meid ette laia maailma astumiseks ja karjääriredelil tõusmiseks?
Tõelise maailma kogemused on andnud meile uusi õppetunde, millest paljud käivad vanemlikele õpetussõnadele risti vastu.
Osalt on need õppetunnid on aidanud meil kujuneda selleks, kes me oleme, ning loonud väärtused, mis meid läbi elu juhivad. Samas aga võivad need liiga pingsal järgimisel takistada meil edu saavutada. Tõelise maailma kogemused on andnud meile uusi õppetunde, millest paljud käivad vanemlikele õpetussõnadele risti vastu. Karjääriredelil ronimiseks on ka muid mooduseid. On aeg pöörata vanad õppetunnid pahupidi ja omandada uusi, mida me oma emadelt ei saanud.
Mängi tikkudega. Ole valmis võtma riske. Riskivõtjad saavad küll sagedamini kõrvetada, kuid samuti on neil rohkem lootust saada suurt kasu. Paku end tegelema projektidega, mis jäävad su mugavustsoonist või kogemustepagasist väljapoole. Ära hoia oma arvamust ega seisukohti enda teada, püsi areenil. “Me oleme alati asju niimoodi teinud” pole piisav põhjus, et mitte läheneda tööalastele väljakutsetele loominguliselt.
Niisiis, selle asemel et võtta tööle kõige suurema kogemusega kandidaat, võta tööle see, kellel on teistsugune seisukoht või värske vaatenurk uute toodete väljatöötamisele või müügi suurendamisele. Riskide eeliseks on uute ärivõimaluste loomine. On lõputult nišiturge, mis pakuvad ärialaseks kasvuks uusi võimalusi. Meil tuleb pigem võtta suunitlus majandustegevuse kasvatamisele kui alalhoiule.
Tähtis pole see, kuidas sa mängid, vaid see, kas kaotad või võidad Võta sihiks oma eesmärke ületada. Kui sul on eesmärk töötada välja äriplaan ja suurendada tulu 15% võrra, siis arvustatakse sind selle põhjal, kas sul õnnestus tulu kasvatada või ei. Kokkuvõttes premeeritakse sind muidugi eesmärkide saavutamise eest, kuid kõige kõrgemalt hinnatakse suure raha sissetoojaid, kuna nad on leidnud mooduse, kuidas suurendada turuosa või seljatada konkurente. Seega on kõige peamine olla number üks, keskenduda võitmisele.
Räägi võõrastega. Sidemed, sidemed, sidemed. Naisest, kelle kõrval sa lennukis istud, võib saada su järgmine suurklient. Mehest, kellega koos liftis sõidad, võib saada su uus regiooni müügijuht. Ära ole tagasihoidlik.
Olgu tegu ametialase konverentsi või puhkusereisiga, suhtle pidevalt inimestega. Uuri, millega nad tegelevad. Räägi neile, millega sina tegeled. Inimene, kes loeb seda artiklit üle su õla, võib olla su uus võtmekontakt. Võta eelduseks, et iga inimene, kellega sa räägid, tunneb vähemalt üht inimest, kes võib aidata sul karjääri edendada või omab su tööstusharus mõjuvõimu.
Ole nähtav ja kuuldav. Lase oma häälel kõlada. Püsida nähtaval, see tähendab mõjutada teisi suhete kaudu. Kasuta iga võimalust, et võtta koosolekul sõna, pakkuda välja oma nägemust, osaleda erialakonverentside korraldamises, juhtida operatiivrühma või osaleda endale südamelähedase heategevusorganisatsiooni tegevuses. Tekita enda ümber suminat, nii et su kaaslased ja ülemus teaksid, kes sa oled ning mille eest seisad. Järgmine kord, kui otsustajad vaatavad talente üle, oled sa tuntud ja arvestatav kandidaat.
Ole möku. Iga suhte võtmeelemendiks on empaatia, seda ka äris. Pole häbiasi nutta või näidata välja, et oled haavatav. Kliendirühmi ja meeskonnaliikmeid motiveeritakse erinevatel viisidel. Osavõtlikkus teiste murede suhtes aitab luua lojaalset, kaastundlikku ja motiveeritud töötajaskonda. Isiklikul tasandil kontakteerumine toob töösuhetesse kaastundlikkust ja inimlikkust. Üksteisest hoolimine edendab meeskonnavaimu.
Vaidle vastu, ära mängi reeglite järgi. Vahel on lausa vaja tulist vaidlust, et jõuda kokkuleppele või kompromissini. Konfliktidest ja vastasseisudest hoidumine võib sind ilma jätta hinnalistest võimalustest. Vankumatutele äripõhimõtetele toetuvate ideede müümine teenib lugupidamist, avaldab mõju ja kujundab su nišši. Niisiis, mis on sinu bränd? Oled sa valmis seda kaitsma? Väljakutsed tekitavad lugupidamist. Viisakas käitumine viib finišisse viimasena.
Ära jaga alati kõike teistega. Ole “isekas”. Kuuluta oma idee või projekt enda omaks, et liikuda edasi ja avaldada mõju. Vahel tekitab projekti tulemuste jagamine liialt palju vastukajasid ning bürokraatiat, mis takistavad su visioonil elustuda. Võitle selle eest, mis on sinu oma, ning jälgi, et need, kes saavad su karjääri mõjutada, on teadlikud su saavutustest, näiteks sinu toodud uutest klientidest või kulude vähendamise meetodist. Kasuta võimalusi, et esitleda oma saavutusi ja demonstreerida oma võite nii formaalsetes kui ka mitteformaalsetes ringkondades.
Ära austa alati endast vanemaid. Hästi. Nii et kõik meist ei armasta muutusi. Tundmatusse sööstmine tekitab hirmu. Peaksime kuulama neid, kel on kogemusi, eks? Nad teavad paremini.
Kuid kas ikka teavad? Äritavad on muutunud just nagu kurameerimisrituaalidki – kui läheneksime oma kaaslastele nagu meie vanemad seda tegid, kutsuks see esile naerupahvakuid. Tänapäeva äritegevuse paradigma sisaldab selliseid muutujaid nagu vajadus mõelda globaalselt, esindades kohalikke huve, tegutseda kogu maailma piires, hoolimata erinevatest ajavöönditest, kiirendatud ootused kultuurilistele küsimustele reageerimisel ja nendega arvestamisel.
Tehnoloogia on lükanud meid tegutsema kiirema paradigma piires, kuna kliendid nõuavad kõrgemaid standardeid ja otsekohe. Vastasel juhul lähevad nad konkurendi juurde. Pidevalt muutuval maastikul tegutsemine nõuab paindlikku mõtlemist ja suutlikkust kohaneda kiirete muutustega läbi filosoofia “miski ei jää samaks.” Minevikus püsimine on väljasuremise garantii.
Samuti tuleb pidevalt hoida kätt demograafia pulsil, arvestades heitliku kliendibaasiga ning lojaalsusega, mis ei pruugi kesta üle mitme päeva. Püsi ajaga kursis, leppides asjaoluga, et miski ei jää samaks.
Istu sirgelt ja ole tähelepanelik. Võib-olla ühes asjas oli emal siiski õigus. Kui sa pole tähelepanelik, võid võimaluse endast mööda lasta, nii et esile kerkib keegi teine. Kui sageli oled sa istunud koosolekul, kui mõni kolleeg on sinult idee “pihta pannud”? Mõtlesid sellele, kuid hoidsid enda teada. Kartsid, et su idee võib kõlada rumalalt või pole piisavalt läbimurdev. Ära lase teistel endast mööda joosta.
Autor: Sindy Wahler
Allikas: www.juhtimine.ee