Loe lähemalt naise elutervetest arhetüüpidest – Tütarlaps, Armastaja, Perenaine, Kuninganna ja naise variarhetüüpidest, sellest, mida mehed naistest tahavad, milline on huvitavaks naiseks olemise retsept ja sellest, kuidas tabamatu fluidum teeb Armastaja salapäraseks.
Nunna kontakt Armastaja arhetüübiga on liiga nõrk.
Esmapilgul võib tunduda, et tuli on kustunud. Aga tegelikult hingitseb tuli tuha all. Ja võib ootamatult lahvatada. Aga võib sama hästi ka kustuda. Keegi ei tea, kumb võimalus realiseerub.
Nunn ei mõtle, et seks on kurjast. Ta lihtsalt ei mõtlegi seksist. Ta möönab, et seks võib olla isegi tore, aga … teiste jaoks. Seks pole tema jaoks oluline. Võib-olla pole kunagi oluline olnud. Võib-olla on seksuaalsus aja jooksul oma tähtsuse minetanud. Võib-olla pole ta, hoolimata küpsest east, oma seksuaalsust veel avastanud. Nii või naa, seks ning seksuaalsed ihad ei pane liblikaid niuetes võbelema ega joovasta Nunna kainet meelt. Nunna tähelepanu köidavad teised tegemised.
Nunna välimus ei rõhuta kuidagi tema naiselikkust, sensuaalsust, saati siis seksuaalsust. Päris nunna kaitsevad ilmaliku elu eest kloostrimüürid ja nunnarüü. Nunna arhetüübis naine kaitseb end teiste pilkude eest varjavate, siivsate kehakatetega. Nunnale tundub keha paljastamine kuidagi ebamugav, et mitte öelda … alandav. Nunn pole rumal – ta teab, et naise keha on mehele ahvatluseks. Sestap ei paku ta asjatut kutset. Egas pärisnunnad muidu oma juukseidki kinni kata – kirik on alati teadnud, et lendlevad juuksed äratavad mehes iha ning annavad tunnistust naise tervislikust seisundist.
Nii mõnigi Nunna energias naine häbeneb oma keha, ta on enesele sisendanud, et ta pole kütkestav või on oma veetluse minetanud. Mõni on kimpus enesehinnanguga ega usu, et on väärt kogema seksuaalseid naudinguid. Ta keelab endale seksuaalsed unistusedki. Ta elab teadmisega, et seks pole tema jaoks. Ise seksuaalsusest loobumine annab Nunnale võimaliku tagasilükkamise või haigetsaamise hirmu eest (näilise) turvatunde.
Nunna energiasse saab laias laastus jõuda kahte teed pidi. Ühel juhul pole naine Armastaja energiat kunagi viljelenudki, ta pole kunagi täit kontakti selle magusa arhetüübiga saanudki. Siin on oma roll kindlasti lapsepõlve ja teismeea tabudel ja keeldudel, innustavate eeskujude puudumisel või esimestel halbadel/heidutavatel seksuaalkogemustel.
Teisel juhul on ta aga kontakti minetanud. Tahtlikult – kuna see arhetüüp tundus talle järele proovides ebameeldiv, võõras, ohtlik või eluliselt ebavajalik. Või tahtmatult – näiteks väsimuse, unepuuduse, tervisliku seisundi või partneri puudumise tõttu.
Selline nunnastumine tabab naist väga tihti väikeste laste kõrvalt. Imetamine on väga intiimne, mõnede meelest isegi intensiivne seksuaalne kogemus. Mõnedel naistel jagub väikeste laste kõrvalt aega ja energiat ka mehega lähedast suhet hoida ning seksuaalelu elada. Eks see sõltub muidugi lapsest – mõni väike inimene nõuab väga valjuhäälselt oma tingimusteta teenindamist, teised on rahulikumad ja lasevad emal hinge tõmmata.
Mõnedel naistel aga tiirleb elu mitu aastat vaid beebide ümber. Ja siin ei saa väita, et lapsed hoiavad ema kümne küünega enda küljes kinni. Pigem klammerduvad need emad ise mingil põhjusel oma laste külge. Tavaliselt kutsutakse selliseid naisi ka arhetüüpidest midagi teadmata Kanaemadeks. Eks põhjuseid ole nagu ikka palju. Analüüsime seda Kanaema variarhetüübi juures põhjalikult. Aga üks motiiv väärib siin siiski ära toomist.
Lapsele pühendumine võimaldab Kanaemal emaarmastust trumbina lauale lüües põgeneda seksuaalelu eest. Võib-olla oligi seks sellele naisele vaid lapsesaamise viis, riitus, mis tuli ülla eesmärgi nimel läbi teha. Võib-olla polnud see naine oma seksuaalset mina veel avastanud. Aga võib-olla juhib mõnede naiste mõttetegevust mõneti vanamoodsa kombeõpetuse dogma emadusest kui suurimast pühadusest ja seksist kui patusest tegevusest, mis omavahel kuidagi ei sobitu. Püha Madonna lapsega ei tee pattu. Tema naudingud lähtuvad lähitulevikus lapsest, seksuaalne ekstaas sellisel õnnistatud ajal on pühaduseteotus. Nunnaenergias naine kogeb vaimset ekstaasi.
Vahet pole, kas seksuaalse huvi puudumine tuleb ülalmainitud psühholoogilistest põhjustest või füüsilisest väsimusest, energiapuudusest – väikelaste emad satuvad kergesti Nunna variarhetüübi mõju alla. Nad ei mõtle seksi peale. See tundub nii teisejärguline maine tegevus, samal ajal kui Nunnal on palju olulisemaid teemasid, millede teenimisele ta end rakendab.
Päris nunnasid kutsutakse siinmail ka Kristuse pruutideks – nad pühendavad oma armastuse Jeesusele. Ja õiged nunnad teenivad oma issandat sellise kire ja pühendumusega, mis teeb silmad ette paljudele Armastajatele. Nunna energias pole midagi taunimisväärset, nagu seda polnud ka näiteks Amatsooni variarhetüübis. Nunn pühendab end isetult kõrgema eesmärgi teenimisele, olgu selleks siis tema enda või teiste lapsed, tööprojekt, teaduslik avastus või pingutus maailmarahu nimel.
Kui see on naise teadlik valik, siis tunneb naine end ise selles energias hästi. Ta panustab oma tegemisse kogu energia ja hingejõu. Ta on võimeline toime tulema vähese une ja söögiga – kõrgem eesmärk pühendab eneseohverduse. Ta enda vajadused jäävad tahaplaanile – või õigem oleks öelda, et teiste vajaduste rahuldamine ongi teda käivitav suurim isiklik vajadus. Ta sublimeerib oma kire sotsiaalselt aktsepteeritavasse tegevusse – ta eesmärk on teise silmis lugupeetud ja kiiduväärne.
Tuntuim ja armastatuim Nunn on kindlasti Ema Teresa – pühak, kes teenis elupäevade lõpuni haigeid, hüljatuid ja vaevatuid, armastades ning hoolitsedes kogu südamega, ennastsalgavalt. Nobeli rahupreemia vastuvõtmisel innustas see imeline, tark naine kõiki inimesi: “Minge koju ja armastage oma peret!”
Ema Teresa pere moodustasid kõik tema abivajajad. Kõigi haare pole aga nii ülemaailmne. Üksik naine saab soovi korral sarnaselt Ema Teresaga end täielikult pühendada Nunna energiasse ja teenida oma eesmärki. Klassikalise peremudeliga naisel võivad aga Nunna energiasse ülepeakaela sukeldumisel tekkida mõned väljakutsed. Kuigi naine ise on oma pühendumisega kõrgemale eesmärgile rahul, võivad probleemid tekkida naise elukaaslasel, kes tahaks elada ilmalikku, lihalikku, Nunna meelest “patust” elu.
Eks siin tulevad mängu muidugi erinevatel eluetappidel erinevat tähtsust omavad arhetüübid. Kui naise elukaaslasel pole sel ajal, kui tema Nunna energias toimetab, Armastaja arhetüüp oluline (kui ta end Munga rollis hästi tunneb), siis on selle paari elus kõik korras. Asjad kisuvad kiiva, kui mees ei lepi Munga askeetliku rolliga, kui ta tahab oma kõrvale sooja, seksuaalset naist. Kui mees soovib ka olla kõrgemate eesmärkide nimistus, millele naine oma armastust, hoolt ja tähelepanu jagab. Nunn annab kogu oma soojuse nendele, kelle eest ta hoolitseb või sellele projektile, mis ta meeli köidab. Ent soojuse väljaandmise käigus jääb ta kahjuks oma mehe suhtes jahedaks. Nunn ei mõista, kuidas mees võib nii maist asja kui seks taga ajada, kui kõrgem plaan vajab teostamist.
Mees ei saa paraku lõputult aidata naist tema kõrgema plaani teostamisel, kui ta ei saa Armastajalt seksuaalenergiat. Nii tekib suletud ring. Naine heidab mehele ette ebaküpsust, mees naisele seksuaalset külmust. Mõni mees ei heida midagi ette, vaid läheb natukeseks mujale sooja. Kanaema ei pruugi oma sebimise kõrvalt seda isegi märgata. Mõned neist meestest keelduvad tagasi külma kätte minemast. Mõned tulevad truult koju Nunna juurde tagasi ja soojendatuna süsteemivälise Armastaja embusest aitavad oma Nunnal kõrgema eesmärgini jõuda. Ja mõned praktiseerivad nurisemata Munga elu, süvenedes töösse või omaenda kõrgema eesmärgi täitmisse. Rahulolematust alla surudes, sublimeerides või suisa unustades.
Naise Armastaja arhetüübi kaotamiseks ja Nunna energiasse sattumiseks pole lapsed muidugi mitte ainuke ja juhtivaim põhjus. On midagi veel fundamentaalsemat. Kui naine enam oma meest ei austa ega imetle, siis tihti kaob imetluse kadumisega käsikäes ka iha. On ju inimlik ihaleda kedagi kättesaamatut, kauget, erilist, andekat, tarka, varakat, osavat või muul moel atraktiivset. Kui naine on jõudnud pettunud tõdemuseni, et tema väljavalitu ei vasta (enam) nendele kriteeriumitele, mis tema silmis mehe ligitõmbavaks teevad, kui kõik “erilised juhtumised olid ära olnud”, siis lojaalsusest, harjumusest, abieluvannete siduvuse tõttu, aga mõnikord ka mugavusest või parema mehekandidaadi puudumisel jääb naine suhtesse, ent enam mitte Armastajana, vaid nüüd juba Nunnana.
Mõnel naisel pole seksuaalpartnerit, aga ta sisemuses põlevad ihad, oma unenägudes või unistustes igatseb ta mehe puudutust. Ta olekus on Armastaja. Seksuaalelu puudumine ei lükka naist Nunna arhetüüpi.
Samas, mõni naine, kes on seksi suhtes ükskõikne, ent annab siiski oma keha mehele kasutada justkui “teenena”, on oma hingelt Nunn. Ta ei tunne seksist mõnu ja ohkab kergendunult, kui saab puutumatuna magama jääda. Mees kasutab teda seksuaalselt ära. Nunn vihkab seda, seks on ta jaoks valus ja ebameeldiv, ta kardab neid öid, kus mees teda tahta võiks. Aga miski või keegi (turvatunne või lapsed) seob teda selle mehega muus plaanis tugevalt. Ta elab teadmisega, et seks on naise kohustus ja teenib meest oma kehaga, jättes hinge mängust välja. Ta tahab hoida suhet, suhte hoidmine on tema kõrgem eesmärk, millele ta end pühendab ja elab mehe liginemiskatsed kuidagi üle. Siit on pikas perspektiivis võimalik kukkuda ka Vanapiiga variarhetüüpi, kus kõik seksuaalsusega seonduv tekitab vastikust.
Sellisel naisel valutab tihti pea. Haigus vabastab kohustusest seksida. Peavalu võib olla tingitud väsimusest, aga võib olla ka Nunna sisemisest vastuseisust kehalisele ühinemisele.
Nunn teab, et seks on meeste elus palju olulisem kui naistele. Kuna tema enda jaoks on see väga kehtiv tõdemus, siis ta ohkab tülpinud lootuses, et rahuneks nüüd mees ka ometi maha. Ta ei mõista lihtsat tõsiasja, mida Armastaja peab loomulikuks, et seks annab mehele eluenergiat. Temale endale seks ju mingit energiat ei anna! Seksiga seonduv pigem väsitab ja kurnab. “Oh, miks ei võiks mees olla nii nagu mina?” võib ta sosistada Maaemale kaeveldes oma rasket seksisaatust.
Ent Armastaja energia nagu eelnevas peatükis kirjas, ei puuduta ju ainult seksi. Armastaja energias on ka muud seksuaalsed-kehalised läheduse ja õrnuse väljendused, mida on väga turvaline näidata ka lastele ja ülejäänud maailmale. Need on kallistused, kerged suudlused, paitused, puudutused, süles istumised, ümber kinni hoidmised. Igas selles tegevuses on tähelepanu, hoolimine, hoidmine. Neid tegevusi ühendab soojus – Armastaja hubane tuli. Neis on armastus. Neis on intiimsus. Ja kahe inimese vaheline mängulisus.
Paraku Nunnaenergias naine adub, et kui ta saadaks välja Armastajale omaseid signaale – hoiaks mehega alal intiimsust läbi kallistuste, suudluste ja puudutuste, võiks see mehes iha üles kütta ning mees tahaks teda linade vahele saada. Seepärast keelab Nunn endale ka lihtsaid intiimsusi, et pärast poleks seksuaalseid tagajärgi. Jõuab siin nüüd kiire ja muidu kurnava elu juures veel mehe lähenemiskatseid tõrjuda!
Nunn arhetüüpide maailmas on pigem hingelise vagaduse seisund, kus seksuaalsus ei paku huvi, kui kehalise tsölibaadi tunnus.
Mõnikord juhtub Nunnaga, kes on oma elust seksuaalsuse välja lülitanud, et ta tõesti ei koge seksuaalset iha, aga mingil põhjusel tunneb ta pidevat nälga. Ja nii ta sööb ja sööb, hellitades ennast toiduga. Kilod kogunevad ning oma keha näib peeglist veelgi eemaletõukavam, mis libiido tõusule kuidagi kaasa ei aita.
Toit on mingis mõttes armastuse ekvivalent. Kui külastada täiskasvanuna oma vanemaid, siis sageli pakub ema süüa ja tahab ka kaasa anda moosi, kurke või kotlette. Ta annab oma armastust toidu läbi. Seepärast tunneb vanem end ka väga puudutatuna, kui lapsed ei võta kaasa tema ande. Lükates tagasi moosi, lükkad tegelikult tagasi armastuse.
Äkki need Nunnad, kes ei suuda piiri panna söömisele, ihalevad siiski armastust, ent oskamata seda saada meestelt, otsivad lohutust roogadest?
On ka teistsuguseid Nunnasid. Sellise Nunna seksuaalelu on harv, konservatiivne, (võib-olla oskamatu meespartneri tõttu) kohmakas ja uje või lausa olematu. Ta pole mehega vahekorras veel orgasmini jõudnud või juhtub see imeharva. Ta pole naisena veel õitsema löönud. Isegi kui ta on eneserahuldamise läbi kogenud, mis teda erutab, ei julge ta sellest mehele teada anda. Ta väline käitumine peegeldab justkui Nunna oma, ehk ka välimus.
Ent ometigi kuskil sügavas sisemuses sosistab Ürgnaine tallegi, et seks on imeline. Ta võib elada aastaid Armastaja arhetüüpi tundmata, aga siis ühel hetkel puhub tuul õigest suunast ja tuha all salaja hingitsenud leek lööb lõõmama. Unenäod võivad muutuda seksuaalseks ja täita niuded ihaga. Päevastesse mõtetesse hiilib senitundmatu või siis ammu unustatud ja alla surutud igatsus. Ujedus kaob, julgus lainetab üle keha, lüües selja sirgeks ja süüdates emakas tule.
Seda tuld enam ei kustuta – ahnelt avastab ta kõike, mida oli seni enda jaoks keelanud ja tabuks pidanud. Ta puhkeb õide kui elujõuline virsikupuu, surudes juured isukalt viljakasse mulda ja kümmeldes sooja päikese käes. Tema mahlased viljad rõõmustavad kõiki, kes vaadata oskavad, eelkõige aga teda ennast. Mõnikord on selleks vaja kogeda teise mehe embust, mõnikord aga toob muutus naises eneses kaasa kvanthüppe suhtes. Muutus sisaldab tavaliselt seksuaalse eneseavastamise põnevat seiklust, kus naine uurib oma erogeenseid tsoone, arendab endas Armastaja oskusi – salapära, nautimist, kirglikkust ja ahvatlemise kunsti ning hakkab õpetama oma meest, kuidas too saaks naisele suuremat mõnu valmistada.
Autor: Katrin Saali Saul, perekonna psühhoterapeut, holistiline terapeut
Allikas: “Naiseks olemise kunst. Avasta naiselik vägi läbi arhetüüpide maagilise maailma”
Loe lähemalt naise elutervetest arhetüüpidest – Tütarlaps, Armastaja, Perenaine, Kuninganna ja naise variarhetüüpidest, sellest, mida mehed naistest tahavad, milline on huvitavaks naiseks olemise retsept ja sellest, kuidas tabamatu fluidum teeb Armastaja salapäraseks.
Kuula Katrin Saali Sauli rääkimas pikemalt naise arhetüüpidest Raadio 2 saates “Hallo, Kosmos!”