Enne kui hakkad taotlema mõne poe kliendikaarti, millega sulle ka krediiti pakutakse, pea meeles, et kaarti kasutades võtad sa igapäevaostudeks (olgu siis toit, rõivad või kodutehnika) tegelikult laenu. See aga toob kaasa täiendavaid kulusid, sest kasutatud raha eest tuleb üldjuhul intressi maksta ning emotsionaalsemad ostjad võivad kergesti laenutsüklisse sattuda. Ka pead arvestama, et kui kaardiga saab sularaha välja võtta, maksad selle eest teenustasu. Kuna üldjuhul pakutakse kliendikaarte ka ilma krediidivõimaluseta, tasuks hoolega mõelda, kas sa üldse täiendavat raha ehk laenu vajaksid.
Kui siiski poe kliendikaart-krediitkaardi kasuks otsustad, loe enne lepingu allkirjastamist hoolega kaardi kasutamise tingimused läbi. Pane tähele, et kaardi nimes ei pruugi sõna „krediitkaart“ üldse sisalduda, kuid sisuliselt on siiski tegemist krediitkaardiga. Lisaks tasub teada, et üldjuhul ei ole kauplus, kelle kliendikaardiga krediidivõimalus kaasneb, ise krediidi pakkuja. Selleks on tavaliselt kas mõni pank või muu krediidiandja ning seetõttu peaksid uurima, kellega täpselt sa krediidilepingu sõlmid. Loe siit lähemalt, mida tähele panna enne lepingu sõlmimist.
Ühtlasi on hea teada, et krediitkaardi pakkuja peab sulle andma tarbijakrediidi standardinfo teabelehe, mis on kõikides eraisikutele laenu väljastavates ettevõtetes ühesugune. See lihtsustab sul erinevate pakkumiste võrdlemist. Teabelehel märgitakse ära sulle pakutava laenu suurus, intressimäär aastas, krediidi kulukuse määr, muud lisanduvad tasud, viivised ja teised võlgnevusega seotud tasud, lepingu kestvus jne.
Mida tasub uurida kaupluse krediitkaarti taotledes?
Kas kaardil on väljastamistasu, kuu- või aastatasu? Erinevate kaupluste tingimused on erinevad – mõnes võib olla kehtestatud kuutasu, mõnes mitte.
Kas sulle kasutada antava krediidilimiidi suuruse saad lepingut sõlmides ise valida või on see juba lepingus ette kindlaks määratud? Krediidilimiit on summa, mille ulatuses saad kaarti kasutada.
Kui suur on aastane intressimäär ja kuidas seda arvutatakse? Kas kaarti kasutades hakatakse intressi arvestama kohe ostu sooritades või kehtib teatud päevade jooksul intressivaba periood? Praegu pakutavate erinevate kaupluste krediitkaartide seas leidub mõlemaid variante.
Millal pead kasutatud raha tagasi maksma – kas kuupäeva saad lepingut sõlmides ise valida või on see kaardi väljastaja poolt kindlaks määratud?
Kas pead kokku lepitud maksepäeval kogu kasutatud summa korraga tagasi maksma või saad seda teha regulaarsete osamaksetena? Praegu pakutavate erinevate kaupluste krediitkaartide puhul on kasutusel mõlemad variandid.
Kui tegemist on regulaarsete osamaksetega ehk püsimaksega kaardiga, tähendab see, et kasutatud raha tagasimaksmiseks on kindel kuupäev ning sa võid maksed jaotada pikema perioodi peale. Üldjuhul saad lepingut sõlmides valida, kui suure osa kasutatud summast igakuiselt tagasi maksad. Tasuks valida enda võimalustele vastav võimalikult suur summa, sest mida kiiremini kannad pangale laenatud raha tagasi, seda vähem pead intressi maksma. Üldjuhul on võimalik ka kogu kasutatud summa maksepäeval tagasi maksta, nii ei pea sa intressi üldse tasuma.
Mis juhtub, kui sul ei ole maksepäeval kontol piisavalt raha, et kasutatud summa tagastada või kokkulepitud püsimakse teha? Kas hakatakse arvestama viivisintressi, pead maksma trahvi või kaasneb muid kulusid?
Kas sa saad ise oma kaardiga seotud kontole raha juurde kanda, et kaardil olevat summat suurendada? Kui jah, siis kas sellele osale, mille ise juurde maksid, makstakse ka intressi?
Kas kaardiga on võimalik pangaautomaadist või kaupluse kassast sularaha välja võtta? Kui see on võimalik, siis arvesta sellega, et pead maksma raha välja võtmise eest teenustasu. Reeglina on see teatud protsent väljavõetavast summast, millele võib lisanduda ka fikseeritud tasu. Uuri selle kohta hinnakirjast järele.
Allikas: www.minuraha.ee