USA linnade nendes osades, kus elavad peamiselt madala sissetulekuga elanikud, on koolistress igapäevane reaalsus miljonitele lastele, kes kasvavad üles vaesuse, vägivalla ja hirmu keskkonnas. Kõrge stressitase pidurdab õppimist ja õõnestab nii füüsilist kui ka vaimset tervist. Veerand teismelistest kannatab ärevushäirete all, võõrad pole narkootikumid ega ka alaealiste enesetapujuhtumid. “Ma olen veetnud linnakoolides päris palju aega ega ole midagi sellist veel näinud,” kirjutab L. Kirp, California Berkeley ülikooli avaliku korra professor 2007. aastal käivitatud õpilaste stressi maandamise ja õppeedukuste tõstmise programmi Quiet Time Program (vaikusehetke programm) kohta. Eestis on alles hiljuti välja töötatud sarnane programm – Vaikuseminutid -, mida juba paljudes koolides ja lasteaedades ka praktiseeritakse.
Hetk vaikust teeb lastega imesid
Quiet Time Program (QTP), mis võeti kasutusele paljudes San Francisco ja selle ümbruskonna koolides, võib asjatundmatule seostuda 1960. aastate hipide stiilis om-ümisemisega, kuid reaalsuses on tegemist lihtsa stressimaandamistehnikaga, mis on andnud kiirelt hämmastavaid tulemusi. Kaks korda päevas kõlab klassiruumides gongiheli ning lärmakad noorukid, kes muidu ei püsiks kümmet sekunditki vagusi, sulevad silmad ja keskenduvad oma mõtete vaigistamisele.
Muljetavaldav hulk uuringuid näitab, et meditatsiooni lülitamine koolipäeva parandab märgatavalt koolilaste heaolu. See tehnika, mis tegelikult on lihtsalt teise nimetuse saanud meditatsioon, väärib tõsist tähelepanu nii lapsevanematelt kui ka avaliku korra kehtestajatelt, usub professor Kirp.
Visitacion Valley põhikooli juhtum
Visitacion Valley põhikool oli esimene õppeasutus kogu riigis, kus hakati 2007. aastal lastega meditatsiooni praktiseerima. Linna selles piirkonnas on kuulirahe sama tavaline nagu linnulaul ja enamik koolilapsi tunneb kedagi, kes on saanud tulistamises viga või osalenud ise tulevahetuses. Mõrvad on nii sagedased, et koolis töötab täiskohaga leinanõustaja.
Veel mõni aasta tagasi olid sealsed õpilased suures osas kontrollimatud, nad kaklesid tihti, sodisid seinu ja ropendasid õpetajatega. Nii popitegemise kui ka istumajäämise näitajatelt oli kool linna kõige hullem. Äärmuseni kurnatud õpetajad jäid alatasa haiguselehele. Ilmselt pole üllatuseks, et ka laste õppeedukus oli väga madal. Kool proovis olukorra leevendamiseks kõikvõimalikke meetmeid alates akadeemilisest nõustamisest, tugiisikute ja tundideväliste juhendajate kaasamisest kuni spordini. Kuid paraku abi neist meetmetest eriti polnud.
Ent tänaseks on need õpilased toonasest olukorrast valgusaastate kaugusel. QTP rakendamise esimesel aastal langes istumajääjate hulk 45%. Järgmise nelja aasta jooksul langes Visitacion Valley kooli klassikursust kordama jääjate arv San Francisco koolide hulgas kõige madalamale. Igapäevane tundides kohalkäimise protsent tõusis 98%-le, mis on kõvasti kõrgem kogu linna koolide keskmisest. Keskmine hinne kerkis märgatavalt. Ligi 20% Visitacion Valley põhikooli lõpetanuist jätkab nüüd õpinguid mainekas Lowelli keskkoolis, enne programmi algust oli sellesse eliitkooli suundumine suur haruldus.
Ja mis eriti hämmastav, iga-aastases California terve lapse uuringus (California Healthy Kids Survey) mõõdeti Visitacion Valley Põhikooli lastel pärast meditatsiooniprojekti kooli kavasse lülitamist kõige kõrgem õnnelikkuse tase terves San Franciscos.
Ka teised programmis osalejad edukad
Sama positiivseid tulemusi mõõdeti ka kolmes teises programmiga liitunud kohalikus koolis. Näiteks on Burtoni keskkooli õpilastel oluliselt väiksem stressi ja masenduse tase ning kõrgem enesehinnang, kui programmis mitteosalevatel õpilastel. Lisaks hakkasid õpingutes mahajäänute hinded pärast programmiga liitumist drastiliselt paranema. California tasemetestis (California Achievement Test) saavutas emakeeles tulemuse “vilunud” (Eesti koolides vastab see hindele “hea” ehk “4”. – toim.) QTP-ga liitunud koolides teiste koolidega võrreldes kaks korda rohkem lapsi, matemaatikas oli see vahe veelgi suurem.
Kuigi programm pole mingi võluvits, on tegu siiski paljude potentsiaalsete tulevaste eluheidikutest õpilaste jaoks pöördeliselt elu muutva meetmega. See on piisav põhjus, et lülitada meditatsiooni praktiseerimine igapäevase koolirutiini osaks. Ka QTP koolide õpetajad on tunnistanud, et tunnevad end varasemaga võrreldes emotsionaalselt vähem kurnatuna.
Mida see tehnika endast kujutab
QTP programmi tuumaks on transtsendentaalne meditatsioon – lihtne ja kiirelt omandatav tehnika, millesse ei ole segatud ühtki religiooni, filosoofiat ega spetsiifilist elustiili.
Seda praktiseeritakse kaks korda päevas 15-minutiliste sessioonidena, mil õpilased ja õpetajad istuvad mugavalt üheskoos suletud silmi, lastes oma tormleval meelel vaibuda ja pingetel minema kanduda ning saada kontakti sisemise rahu ja rõõmuga. Selline vaimne puhkus võimaldab emotsionaalselt tasakaalu leida ja parandada valmisolekut õppetööks. Laste kommentaaridest QTP kohta loeb välja suurt rahulolu ja kergendustunnet: “See on päeva parim aeg.” Pärast meditatsiooni on tuju hea ning suhted kaaslastega sõbralikud.
Üle 340 avaldatud teadusuuringu tunnistab meditatsiooni tõhusust tervise ja õpitulemuste parandamisel. Selline lähenemine on õpilaste, lapsevanemate ja õpetajate suure toetusega omaks võetud sadades avalikes ja erakoolides üle maailma.
Tutvu kindlasti ka Vaikuseminutite algatusega Eestis: Telegrami ajakiri