
TIIBETI ASTROLOOGIA: kuidas sünnikuupäev mõjutab sinu elu, II osa
- Maagiline maailm
- 11.11.2019, 09:42
Tiibeti astroloogias on kaks peamist Indiast pärit materjalide allikat, mida vaatleme lähemalt pisut hiljem: Svarodaya ja Kalatšakra tantrad. Svarodaya tantra, mida tuntakse ka kui “tantrat, mis tekib inimese enda hingamise helist” või “tantrat, mis tekib vokaalidest”, on kirjutis, mida järgivad nii budismi kui ka hinduismi harrastajad. Tiibetis on see üks osa Tangyurist ehk Buddha õpetuste kommentaaride kogumikust. Sellel tantral põhinevaid arvutusi kasutatakse astroloogiliste ennustusprofiilide koostamiseks. Võrreldes lääneliku astroloogiaga, mis rõhutab üksnes inimese sünnielemente, püüavad need arvutused kaardistada inimese elu kulgu, et luua põhjalikum ja täpsem astroloogiline profiil.
Need arvutused kaardistavad kõiki inimese eluperioode, mille üle valitsevad järgemööda üheksa taevakeha. Tiibeti süsteem arvutab inimese astroloogilise profiili Kuu positsiooni järgi tema sünnikuul ning seejärel jaotab tema eluea üheksaks perioodiks. Siis tõlgendab astroloog igat perioodi seoses seda valitseva planeediga, inimese sünnielementidega ning elueaga, mil need perioodid aset leiavad.
Kuigi need arvutused võivad ennustada inimese eluea pikkust, ei määra need lõplikult inimese täpset surmaaega. Tiibeti arvutussüsteemi kohaselt on inimese eluiga võimalik arvutada tegelikult neljal eri moel. Nii nagu igal inimesel on mitu eri karmat, mis võivad kõik kulgeda omal viisil ja inimese ellu tuua erinevaid olukordi, on igal inimesel ka mitu võimalikku eluiga. Sellegipoolest on olemas erakordseid meetodeid nii inimese eluea pikendamiseks kui ka lühendamiseks.
Näiteks puhkudel, kus surmavat haigust põdeval patsiendil pole piisavalt karmat haigusest taastumiseks, võivad kõrgetasemelise meistri palved, rituaalid või eestkoste aktiveerida inimese karma potentsiaali pikemaks eluks, mis üldjuhul poleks selles elus teoks saanud.
Samas võib mõni väline sündmus nagu orkaan või tsunami esile kutsuda negatiivse karma ja eluiga lühendada, kuigi ka see poleks üldjuhul selles elus teoks saanud. Kui meil aga karma potentsiaal puudub, siis ei ole ka äärmuslikel olukordadel mingit mõju. Seepärast suudavad mõned inimesed näiteks orkaani üle elada, aga mõned mitte.
Tiibeti astroloogiasüsteemi põhjal koostatud profiilid on seega üldised ennustused selle kohta, mis inimese elus juhtuda võib, mitte konkreetsed arvutused, mis põhineksid ettemääratusel, determinismil või muutumatul tulevikul. Tiibeti astroloogia peaeesmärk on arvutada inimese elu võimalik kulg, mida ta oma karma põhjal kogeda võib. Nende eluteede avaldumine ei sõltu mitte üksnes välistest teguritest, mis on meie kontrolli alt väljas, vaid ka meie enda sihilikest jõupingutustest. Astroloogiliste profiilide mõte on anda meile inspiratsiooni, et võiksime oma hinnalist inimelu võimalikult sisukalt ära kasutada ning seeläbi saavutada oma vaimsed eesmärgid valgustatuse leidmiseks.
Nagu näha võime, oli India panus Tiibeti astroloogiasse selle kujunemisperioodil väga suur. Kuid alles Kalatšakra tantra lisamisega sai India astroloogia oma budistlikul kujul Tiibetis täielikult kanda kinnitada.
Kalatšakra tantra
See süsteem, mida teatakse ka “ajaratta” tantra nime all, kuulub liigituse poolest ülimate joogatantrate alla, mille harrastamisega võib inimene saavutada täieliku valgustatuse. Selle tantra kohaselt esineb universumis kolmekordne energiatsüklite süsteem:
Väline kalatšakra: planeetide ja tähtkujude tsükliline liikumine taevas ning aja jaotumine (aastad, kuud, päevad jne), mida kasutatakse kalendrite loomiseks. Selle hulka kuulub ka universumi elementide ning nende omavaheliste seoste uurimine.
Seesmine kalatšakra: hingamise ja eri eluenergiate tsükliline liikumine kehas. Selle hulka kuulub ka nadi’de (väikeste energiakanalite), tšakrate (energiakeskuste, kuhu koonduvad nadi’d), pranade (seesmised tuuled, mis liiguvad läbi nadi’de) ja bindu’de (põhienergia tilkade) olemus ja talitlus.
Salajane kalatšakra: eri meditatsioonid Kalatšakra-nimelise yidam’i (meditatsioonijumaluse) poole, millega on võimalik saavutada kontroll eelneva kahe tsükli üle ning need puhastada, et saavutada täieliku valgustatuse seisund.
Väliste ja seesmiste ajatsüklite liikumised on paralleelsed, sest individuaalsed sisemised ja välised energiad põhinevad kollektiivselt karmal. Seega on olemas teatud juhtivad energiad, mis ühendavad nii taevakehade kui ka inimkeha tsüklite liikumist. Kuna need energiad ja meeleseisundid on niivõrd lähedases suhtes, kogeme tsüklilist liikumist kas valusa või meeldivana.
Kalatšakra tantra praktiseerimise teel püüab inimene pääseda energia kontrollimatute tsükliliste liikumiste käest, mida tuntakse ka kui tsüklilise eksistentsi või samsara nime all, nii et need energiad meid enam ei mõjutaks ning võiksime saavutada oma ülima potentsiaali teiste hüvanguks.
Traditsioonide kohaselt oli Kalatšakra süsteemi õpetajaks Buddha Shakyamuni ise, kes jagas oma õpetusi Lõuna-Indias Dhanyakataka stuupa juures 80-aastasena Shambhala kuninga Sucandra (Tiibetis: Dawa Sangpo) palvel. Kogu süsteem pandi kirja teosesse nimega Kalatšakra Mulatantra, mida terviklikul kujul enam ei eksisteeri. Kuningas Sucandra, kes ise oli Vajrapani kehastus, naasis Shambhala kuningriiki, kus ta kirjutas teose, mida tunneme Kalatšakra tantra nime all.
Hiljem kirjutas kuningas Manjushri Yashas (Tiibetis: Jampel Dakpa), kes oli ühtlasi esimene Shambhala Kaulika kuningas, teose, mida tuntakse Sri Kalatšakra või Laghutantra nime all ning mis tõlgituna tähendab “Lühendatud Kalatšakra tantrat”. Tema poeg, kuningas Pundarika (Tiibetis: Pema Karpo) kirjutas selle põhjal samuti teose, mis kandis pealkirja Vimalaprabha ehk “Laitmatu valgus”. Sri Kalatšakra ja Vimalaprabha eksisteerivad originaalkujul endiselt ning nende tekstide põhjal praktiseeritaksegi tänapäeval Kalatšakra tantrat.
10. sajandil käis Chilupa-nimeline India meister rännakul Shambhala kuningriigis, kus ta sai Manjushri kehastuselt Kalatšakra tõlke. Indiasse naastes õpetas ta Kalatšakrat oma õpilastele, kes levitasid seda omakorda kõikjale Indias, Nepaalis ja Kašmiiris. See teadmine jõudis lõpuks ka suurte meistriteni nagu Dipamkara Atisha, kes tutvustasid seda tantrat Tiibetis üheskoos paljude teiste praktikatega nagu näiteks Ganapati Ragavajra ning panid kirja ka Bodhipathapradipa, mis oli aluseks laama Tsongkhapa Lamrim Chenmo õpetusele.
Selle praktika mõju Tiibeti astroloogia arengule ei ole võimalik üle tähtsustada. See võimaldas Tiibetis ühildada India ja Hiina astroloogia vormid. Tiibetlaste kasutatav 60-aastane tsükkel põhinebki Kalatšakra tantra ja Hiina astroloogia tsüklite ühildamisel.
Järgneb…
Tõlkinud: Joonas Orav
Allikas: https://www.tsemrinpoche.com/