Aevastanud kaaskodanikule soovitakse traditsiooniliselt tervist. Lähiajal võib aga süveneda tava aevastaja lähedusest silmapilkselt sõnagi lausumata eemale tormata. Põhjuseks on mure hoogu koguva ülemaailmse gripiepideemia pärast. Esimeste märkide põhjal on tegemist tavapärasest tõsisema ohuga.
Nende esimeste märkide nägijaks ei ole riiklikud tervishoiusüsteemid, vaid meile igapäevaseks saanud infotehnoloogia. Täpsemalt Google, mille serverid panevad tähele kõike mida küsitakse. Kui nende seas hakkavad mõnes maailma paikkonnas tavapärasest rohkem esile tulema gripi sümptomite küsimused, on haigussignaal tuvastatud. Seejärel võib märgata kuidas haigus levib mööda ülemaailmse serverite võrgustiku abil väljajoonistuva virtuaalse maakaardi pinnal, kajastades muuhulgas küsimuste arvu järgi haiguskolde intensiivsust.
Küsimused nakkushaiguste sümptomite kohta pole Google käes ainuke maailma tunnetamise informatsioon. Google võib kogu maailma inimeste igapäevaelu kajastavate märksõnade põhjal ennustada näiteks milliseid vajadusi on vaja lähiajal rahuldama hakata, et siis see teadmine viia kokku vastavate ettevõtetega ja nende oodatava eduga. Mis tähendab, et firma siseringi kuuluvad analüütikud võiksid teha keskmisest edukamaid börsitehinguid.
Fantaseerides edasi pole sellele firmale sugugi võimatu küsijatele ulatatud vastuste kaudu kujundada teatud käitumisi, et ka seda kombineerituna ettevõtlust puudutava informatsiooniga, muuta likviidseks varaks. Google võiks isegi asutata avaliku ja kindlapoolse tootlusega investeerimisfondi, mis tõmbaks ahnusemagneti mõjul ligi suure osa maailmas elu edendavat ja turvalist hotelli otsivast rahutust rahast.
Taoliste fantaasiate teostumisel on kindlasti takistusi, milledest pea kõik on kuidagi ületatavad väljaarvatud moraaliga seotud vastutustunne. Vähemalt võiksime seda loota oma motos halva tegemisest hoiduda lubanud ettevõttelt.
Seetõttu tulgem tagasi helgema arengu juurde, kui gripi ja muude haiguste levikut tohiks nii vaadelda. Igal juhul vaatleb Google neid oma masinates ja teeb koostööd USA föderaalse tervishoiustatistikat koguva haiguste kontrollikeskusega projektis Flu Trends. Google ei eelda, et iga gripi kohta küsija on haige, aga olemasolev kogemus on rajatud loogikale “kus suitsu, seal tuld”. Lisaks rahvatarkusele on firma analüüsinud kogutud informatsiooni haiguste ametliku statistikaga, mille põhjal on loodud suure tõenäosusega tõest olukorda kirjeldavad statistilised mudelid.
Kõigile avatud teenusest selgub, et praktiliselt kogu Põhja-Ameerika on vallutanud kaardi intensiivseks punaseks värvinud gripiepideemia. Vana mandri osa on mõneti rahustavalt ehk aastaaja kohta tavapärasemalt mõõdukat nakatumist kirjeldav oranž. Väljaarvatud Jaapan, kuhu on ähvardav punane värv samuti kohale jõudnud.
Kõikvõimsa Google nõrga kohana peab meie kurvastuseks märkima Eesti keele kehva oskuse. Sest lisaks ülemaailmsele gripitrendi jälgimisele saab vaadata erinevate riikide nohu-köha-palaviku ja peavalu graafikuid. Isegi keelesugulastele ungarlastele on taoline võimalus olemas, aga meile kahjuks veel mitte. Sama puue segab ka soomlaseid uurimast aastate lõikes millistes kuudes on suurem oht grippi jääda ja millal jõuab ameeriklaste viirus Soome lahe randa.
Ilmselt me sellest ei pääse, mistõttu võib oodata alguses kirjeldatud aevastajate-foobia süvenemist. Olgu siiski öeldud, et jooksmine siin ei aita, sest aevastus lendab hingamisteedest kiirusega 130 km/h. Info leiab loomulikult Googlest, nagu ka selle, et gripist pääsemiseks peske käsi seebiga ja ärge viige käsi näo juurde. Viimast on arvuti taga istudes raske teha, aga nagu Google gripitrendi annab mõista, on meil harjutamiseks veel mõni nädal aega.
Autor: Kristjan Port
Kuula Raadio 2 infotehnoloogiakommentaare Portaal SIIT