Kaunite kaskede püha

Taas on kätte jõudnud aeg austada lihtsat ja imelist kasepuud. Mikk Sarv soovitab valge taeva pühadeks tuua endale koju helevalged kased ning täita kõik toad selle taevaliku puu värske ja tervendava lõhnaga.

Saabumas on üks kahest pühast aastas, kus üks puu saab õiguse meie tuppa tulla kogu pikkuses, tüükast kuni ladvani. Jõulude ajal oli selleks kuusepuu, nüüd, suviste aegu on kord kasepuu käes. Veel sadakond aastat tagasi sai suviste eel turult tuppatoomiseks osta kasepuid, just samamoodi, nagu tänapäevani ostame jõulude aegu kuuski tuppatoomiseks. Jõulukuuskede kasvatamisest ja müümisest on saanud aasta pimedal poolel omaette kasutoov äri. Aasta heleda poole juurde kuuluv kaskede tuppatoomine pole kahjuks enam sedavõrd üldine kui kuuskede toomine jõulude aegu.

Ometi on mõlemad, nii kuusk kui kask inimese jaoks mitutki pidi hea toimega. Kuusevaiguga tehtud haavasalv on üks tõhusamaid tervendajaid, samuti on vägevaks turgutajaks noored kuusekasvud, millest saab suhkru või meega mõnusat siirupit keeta, kuid mis on ka lihtsalt niisama mõnusad kevadeti näksida. Kask on kasulik alates tervendavast ja puhastavast mahlast, mida meie maalt viiakse müügiks Itaalia ja Jaapani apteekidesse ja mis pühib kehast talvesaasta. Kasulikud on ka kasepungad, millest keedetud tee aitab neerukivide vastu. Sama kasulikud on ka kaselehed, millest saab lisaks saunavihale kosutavat ja puhastavat teed teha. Kase ladinakeelne nimi Betula tulenevat sõnast beatus, mis tähendab õndsat, õnnistatut. Isegi kaseseen, must pässik,  on tervendava toimega, sellest tehtud teed kasutatakse seedeelundkonna vähihaiguste raviks. Suvisteaegne kasetoht eraldub lihtsalt, see on ka tohu kogumise aeg.

Aastakümneid tagasi olin kutsutud hantide juurde karupeiedele, kus nägin lihtsalt kujundatud ohvrialtarit. Paremal pool oli kaheharuline kaseritv, pahemal käel seedermänd. Okaspuu oma järjestikkuste oksakodarikega meenutab kaljujoonistel kujutatud emade jada, kus emast sünnib tütar ja tütrest omakorda järgmine tütar, just samamoodi, nagu Viljandi folgifestivali märgil. Kui okaspuu seondub sündimistega, nagu ka kuusk jõulupuuna on suure sündimispüha puu, siis kasepuu seondub valguse ja taevaga. Handi karulaulus lauldakse taevaisast kui seitsme hariunka heledast isast. Ja tõepoolest on suvisted ning suvi aeg, kus heleda taeva jõud on suurim. Siiski on selle aja sees ka märgid järgnevast pimenevast ajast, nii nagu ka heledas kasetohus on mustad mustrid sees. Kasetohtu on kasutatud kirjapaberina, aga ka anumate, seljakottide ja jalamõude valmistamiseks. Tihedalt punutud kasetohust anumas on võimalik isegi vett keeta.

Tihti võib leida metsast kaheks harunenud kaski. Taolisest puust on hea valmistada kaevukooku toetavat harki. Siit hargneb omakorda põnev muistne seos. Mõistatustes öeldakse kaevu kohta: Kabu (või ka Kadri) kaheharuline, neitsi neljanurgeline. Neljanurgeline on salvkaevu rake, kaheharuline Kabu on kaevukooku toetav kaheharuline hark, mida oli lihtne teha kaheks hargnenud kasepuust. Põnev on selle juures, et Kabu on meie sugulasrahval karjalastel maailma sünnitava taevase ilmaneitsi nimeks. Nii võiks arvata, et ka meie nimetus Kabu, mis Lõuna-Eestis võib tähendada ka tütre sünnitanud naisterahvast, on seotud Karjala pärimuse Kõiksuse sünnitajaga, kellest sündis ka ürglaulik Väinamöinen.

Taevase sünnitaja või üle taevalaotuse kummardunud naise kujundit võib leida mitmete rahvaste ja kultuuride juures, nagu näiteks Egiptuses või Jaapanis. Selle kujundi taga võib aimata meie Linnuteed, tähesüsteemi, millest tõepoolest meie Maa ja Päike on sündinud miljardeid aastaid tagasi. Ka Linnutee paistab suve lõpust kuni talveni kõrgel taevalaotusel kaheharulisena. Seda hargnemise kohta jälgiti hoolega, sest selle heleduse või tumeduse järgi ennustati eeloleva talve lumerohkust ning sula-aegu. Huvitav on see, et samasse suunda jääb ka meie Linnutee kese. Linnutee kaheharulinst osa võib näha kui üle taevalaotuse kummardunud naise jalgu, mis teiselt poolt seondub kasepuuga. Linnutee teine, hargnemata pool võiks siis olla seotud kuusepuu ja jõuluajaga. Nii võis hantide lihtne ohvrialtar olla samas ka kogu Kõiksuse võrdkujuks. Meie maal on nelipühi ehk suviste ajaks, kus uus puhkev maailm on täielikult avanenud ja välja sirutumas ning selle tähistamiseks tuuakse tuppa taevaliku kõiksuse saadikud – noored kasepuud.

Nõnda on heaks mõtteks ka nüüd valge taeva pühadeks tuua endale koju helevalged kased ning täita kõik toad selle taevaliku puu värske ja tervendava lõhnaga.

Autor: Mikk Sarv

Seotud